/pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"> Adakah Sah Puasa Jika Belum Mandi Wajib Di Bulan Ramaddhan

www.emaskuwinggo.blogspot.com

Saturday 27 May 2017

Adakah Sah Puasa Jika Belum Mandi Wajib Di Bulan Ramaddhan



Adakah sah puasa bagi orang yang tidak mandi atau berhadas besar (Mandi junub) 
Hadas besar ada dua macam : 
1 Hadas Janabah 
2 Hadas Haid bagi kaum perempuan.

Hadas yang menyebabkan puasa tidak sah adalah hadas haid.
Sedangkan hadas janabah tidak bermasalah, dalam perkara ini apakah dia junub maupun keluar mani hadasnya dipanggil Janabah.

Dan syarat sah puasa banyak diantaranya adalah  Suci seseorang itu dari pada hadas haid. Dan hadas janabah tidak menjadi syarat  maknanya Siapa yang berpuasa dalam keadaan seseorang Junub kemudian dia berpuasa maka puasa itu sah.



Contoh pada malam hari dia melakukan janabah atau hubungan suami istri kemudian dia bangun pukul 06.30 maka hukumnya sah dan tidak ada masalah dalam kondisi ini ia tidak melakukan shalat subuh pukul 04.30 atau terlepas shalat.

Ataupun dia berpuasa daripada awal suci tetapi pada jam 10.00 ia mimpi keluar mani jadi Apakah batal puasanya jawabannya tidak batal selama keluar mani itu ia dalam keadaan tidur ataupun bermimpi dan setelah itu baru ia mandi apakah sah puasanya Jawabannya masih tetap sah.

Dalam masalah mandi bukan untuk mengesahkan puasa tetapi untuk mengesahkan sembahyang (Sholat).

Maka dapat di ambil kesimpulan jika seseorang yang dimaksud suami isteri ia melakukan hubungan pada malam hari dan ia tertidur hingga lepas lah sholat subuhnya sementara ia belum mandi wajib maka puasa itu tetap sah.

Tetapi disini kita menjelaskan yang tidak mengesahkan adalah ia tidak mandi wajib untuk sembahyang bukan untuk syarat sah puasa.


Sekian dan terima kasih semoga bermanfaat untuk kita semua.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Adakah Sah Puasa Jika Belum Mandi Wajib Di Bulan Ramaddhan

0 komentar:

Post a Comment